ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ – ΚΟΛΑΣΗ ΚΑΙ ΕΤΕΡΟΤΗΤΑ
24/05/2017
ΙΔΕΟΤΟΠΟΣ
25/01/2018
 
ΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΕΤΑΙΡΕΙΩΝ

«Ο ΤΟΠΟΣ ΤΟΥ ΑΛΛΟΥ ΚΑΙ Η ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ»



Τρεις φαινομενολογικές εταιρείες που μοιράζονται κοινά ερωτήματα και αναζητήσεις:
  • Η Ελληνική Εταιρεία Φαινομενολογικής-Υπαρξιακής Ανάλυσης και Ψυχοθεραπείας (Hellenic Society of Daseinsanalysis)
  • Η Ελληνική Εταιρεία Υπαρξιακής Ψυχολογίας «Γίγνεσθαι»
  • Το Ελληνικό Κέντρο Focusing (Προσωποκεντρική και Focusing-βιωματική Προσέγγιση).

ΔΙΟΡΓΑΝΩΝΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΚΟΙΝΗ ΤΟΥΣ ΗΜΕΡΙΔΑ

Με την συνεργασία του καθηγητή φιλοσοφίας και κοσμήτορα της Σχολής Καλών Τεχνών Γιώργου Ξηροπαΐδη

Σάββατο 17 Ιουνίου, 10.00-19.30μμ

Στο Μουσείο Ιστορίας του Παν/μίου Αθηνών (παλαιό παν/μιο) Θόλου 5, Αέρηδες-Πλάκα

Κόστος συμμετοχής, 20 ευρώ (για φοιτητές, 10 ευρώ)

Θα δοθούν πιστοποιητικά συμμετοχής

Για περισσότερες πληροφορίες, στις ιστοσελίδες των τριών εταιρειών και στις διευθύνσεις: “daseinanalysisGR@gmail.com”,
“focusinghellas@yahoo.com”,
gignesthai@gmail.com

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

  • 9.30- 10.00: Εγγραφές-Έναρξη
  • 10.00 – 11.30: Ελληνική Εταιρεία Daseinsanalysis
    • Ελένη Κουλούτζου: «Η εμπειρία του ανοίκειου στο φαινόμενο της αποπροσωποποίησης/ αποπραγματοποίησης»
    • Σταματίνα Ράπτη: «Η ανοικείωση του οικείου και η ετερότητα της ύπαρξης στην ψυχοθεραπευτική πράξη»
    • Θανάσης Γεωργάς: «Η φαινομενολογική ψυχοθεραπεία και η ερμηνευτική του υπόρρητου βιώματος»
  • 11.30-12.00: coffee break
  • 12.00-13.30: Ελληνική Εταιρεία Υπαρξιακής Ψυχολογίας «γίγνεσθαι»
    (Σύντομη εισήγηση και βιωματικό εργαστήριο)
  • 13.30-15.00: Διάλειμμα
  • 15.000-16.30: Ελληνικό Κέντρο Focusing
    (βιωματικό εργαστήριο)
  • 16.30-17.00: coffee break
  • 17.00-19.00: Γιώργος Ξηροπαϊδης: «αμοιβαιότητα και ασυμμετρία: ο τόπος του άλλου στη φαινομενολογία» - Συζήτηση
  • 19.00-19.30: Κλείσιμο
ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ

Ελληνική Εταιρεία Φαινομενολογικής-Υπαρξιακής Ανάλυσης και Ψυχοθεραπείας (Daseinsanalysis)

Δεν είναι καινούργια η συζήτηση για την σημασία της εμπειρίας του άλλου και της σχέσης, σε ό,τι αφορά τη συγκρότηση του ανθρώπινου υποκειμένου. Η επανεισαγωγή όμως του ερωτήματος, απασχολεί ιδιαίτερα την ψυχοθεραπευτική κοινότητα στις μέρες μας, καθώς αναδεικνύεται σε σημείο αιχμής και ως το κατ’ εξοχήν θέμα της ψυχοθεραπευτικής πράξης.

Για την daseins-αναλυτική ψυχοθεραπεία (Daseinsanalysis), είναι ξεκάθαρο ότι δεν μπορούμε να μιλήσουμε για την ανθρώπινη ύπαρξη με καρτεσιανούς όρους, ως ένα «εγώ», ως μια ενιαία και λίγο-πολύ κλειστή οντότητα η οποία, εντός μιας απόλυτης εσωτερικότητας, συλλαμβάνεται ως θεμέλιο κάθε βεβαιότητας χώρια και πέρα από τη σχέση του με τους άλλους. Ο άνθρωπος προσεγγίζεται ως «ύπαρξη» (ex-istence) που συγκροτείται στον τόπο του άλλου ως γεγονός αναφοράς και σχέσης. Όταν μιλάμε για τον άνθρωπο ως Da-Sein, λέμε την ίδια στιγμή «κόσμος» (In-der-welt-Sein) και «άλλος» (Mit-Sein).

Πως συνδέονται τα παραπάνω με την ερμηνευτική θεραπευτική πράξη και το ψυχαναλυτικό setting της Daseinsanalysis;

------------------------

Ελληνική Εταιρεία Υπαρξιακής Ψυχολογίας «γίγνεσθαι»
Ευγενία Γεωργαντά, Αλέξης Χαρισιάδης
Άννα Κούρτη, Δανάη Σταματοπούλου

“Η παρουσία του θεραπευτή και η σχέση Εγώ- Εσύ”

Το “γίγνεσθαι”, η Ελληνική Εταιρεία Υπαρξιακής Ψυχολογίας, θα παρουσιάσει την έννοια της “παρουσίας” ως το θεμέλιο λίθο της ψυχοθεραπευτικής σχέσης. Σύγχρονες έρευνες έχουν δείξει πως η σχέση που δημιουργείται μεταξύ θεραπευτή- θεραπευόμενου είναι η βασική παράμετρος που βοηθάει στην αλλαγή του θεραπευόμενου. Η θεραπευτική σχέση για τον υπαρξιακό θεραπευτή, είναι μια σχέση “Εγώ - Εσύ”, όπως την έχει περιγράψει ο Martin Buber. Βασίζεται στην αμοιβαιότητα, την ισοτιμία και την αυθεντική στάση του θεραπευτή ο οποίος αντιλαμβάνεται τον άλλο ως πρόσωπο. Μετά από σύντομη θεωρητική εισήγηση θα δουλέψουμε βιωματικά με ασκήσεις σε ζευγάρια και τετράδες.

------------------------------

Ελληνικό Κέντρο Focusing
Προσωποκεντρική και Focusing-βιωματική
Συμβουλευτική και Ψυχοθεραπεία

Βιωματικό εργαστήριο

“Εγώ στους τόπους του Άλλου: Ένας, Κανένας, Καθένας”

Παύλος Ζαρογιάννης, Άννα Καραλή
Ειρήνη Ξανθοπούλου, Νικόλαος Κυπριωτάκης

Βασική θέση της προσωποκεντρικής και Focusing-βιωματικής προσέγγισης αποτελεί η πρωταρχικότητα της αλληλεπίδρασης. Είναι αυτή που καθώς προηγείται, προσδιορίζει κάθε Εγώ και κάθε Εσύ/Άλλον και συνεπώς οιαδήποτε ενέργεια, σκέψη, συναισθηματική ποιότητα, γλωσσική έκφραση. Θα έλεγε κανείς μάλιστα πως το Εγώ αναδύεται εκ νέου και ενδεχομένως διαφορετικό σε κάθε αλληλεπίδραση με οποιονδήποτε Άλλο.

Έτσι σ’αυτό το εργαστήριο θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε με βάση την βιωματική διαδικασία του Focusing τον τόπο, τους τόπους του Άλλου, με επιθυμητό στόχο να αναδυθούν δυνατές θέσεις που μπορούμε να έχουμε απέναντι σε διαφορετικές μορφές ετερότητας.

--------------------------

Γιώργος Ξηροπαϊδης:
«Αμοιβαιότητα και ασυμμετρία. Ο τόπος του ‘άλλου’ στη φαινομενολογική φιλοσοφία».

Αδιαμφισβήτητα υπάρχουν ελάχιστες ‘πραγματικότητες’ που έχουν τραβήξει τόσο πολύ την προσοχή της σύγχρονης φιλοσοφικής σκέψης όσο ο ‘άλλος’. Δεν υπάρχει δεύτερο θέμα που να έχει προκαλέσει ένα τέτοιο καθολικό ενδιαφέρον όπως αυτό. Δεν υπάρχει δεύτερο θέμα που να χωρίζει με τέτοια ένταση και τέτοια σαφήνεια το ‘παρόν’ – το οποίο έχει τις ρίζες του στον 19ο αιώνα – από την ‘παράδοση’. Βεβαίως, και οι προηγούμενες εποχές έχουν στοχαστεί τον ‘άλλο’ και του έχουν ενίοτε παραχωρήσει στην ηθική, στην ανθρωπολογία, στη φιλοσοφία του δικαίου και του κράτους εξέχουσα θέση. Ποτέ όμως ο ‘άλλος’ δεν είχε εισχωρήσει τόσο βαθιά όπως τώρα στα ίδια τα θεμέλια του φιλοσοφικού στοχασμού. Δεν είναι πλέον απλώς γνωστικό αντικείμενο μιας επιμέρους φιλοσοφικής μάθησης, αλλά είναι ήδη εδώ και καιρό θέμα της ‘πρώτης φιλοσοφίας’. Το ερώτημα για τον ‘άλλο’ είναι άρρηκτα δεμένο με τα πρωταρχικότερα και καθολικότερα ερωτήματα που απασχολούν τη σύγχρονη σκέψη.

Στη ριζική αναβάθμιση της προβληματικής του ‘άλλου’ καθοριστική υπήρξε αναμφιβόλως η συμβολή της φαινομενολογικής σκέψης. Η φαινομενολογία από τον Husserl έως και τον Levinas τείνει βαθμιαία να μετασχηματιστεί σε μιαν ‘απορητική’ ερμηνευτική της ‘δομής’ των ανθρώπινων διαπροσωπικών και διυποκειμενικών σχέσεων.

---------------------------------------

ΔΕΙΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ